جاذبه های شهرستان اهواز, دانشنامه گردشگری دگر, سر واژه : آ و الف, گردشگری مذهبی - زیارتی

آرامگاه علی ابن مهزیار اهوازی

علی بن مهزیار اهوازی از فقهاء و محدثان مشهور و بزرگ شیعه بودکه علاوه بر مقام علمی و فقهی از برجستگی های اخلاقی ارزنده ای نیز برخوردار بود.

علی ابن مهزیار اهوازی در میان خانواده ای مسیحی دیده به جهان گشود و رشد و نمو یافت ولی چند سالی بیش از بهار عمر او نگذشته بود که با لطف خداوند متعال پدر او به دین اسلام مشرف شد و او نیز اسلام را دین خود قرار داد.

«علی بن مهزیار اهوازی» کنیه اش ابوالحسن بود و متولد روستای «هندیجان» بود که از توابع «دورق» محسوب می شد، بعدها در اهواز ساکن شد. وی از صحابی خاص حضرت رضا (ع) و حضرت امام جواد (ع) و امام هادی (ع) به شمار می رفت و در نزد این امامان هدایت دارای منزلتی بس عظیم بود.

شرح حال این دانشمند بزرگ در منابع مهم رجالی بیان شده و همان گونه که مرحوم نجاشی بیان کردند کسی او را مورد سرزنش و نکوهش قرار نداده است.

وی از صحابی خاص حضرت رضا(ع) و حضرت امام جواد و امام هادی(ع) به شمار می رفت و در نزد این امامان هدایت دارای منزلتی بس عظیم بود.

شیخ طوسی در رجال خویش علی را از اصحاب حضرت رضا می داند و می فرماید: او دانشمندی مورد اعتماد و دارای اعتقادی راسخ و صحیح بود و از اصحاب امام جواد (ع) و امام هادی (ع) نیز به حساب می آمد. از سید بن طاووس در کتاب «ربیع الشیعه» نقل شده که محمد بن علی بن مهزیار (پسر علی بن مهزیار) از سفیران و نمایندگان حضرت ولی عصر (عج) بوده است., شیخ طوسی می نویسد: «علی بن مهزیار اهوازی عالمی جلیل القدر و کثیرالروایه بود و برای او ۳۳ کتاب است».

مرحوم نجاشی کتاب های او را در کتاب رجالی خویش بر شمرده است: «کتاب وضو»، «صلاه»، «زکات»، «صوم»، «حج»، «طلاق»، «حدود»، «دیات»، «عتق و تدبیر»، «تجارات و اجارات»، «مکاسب»، «تفسیر»، «فضائل»، «مثالب»، «دعا»، «تجمل و مروه»، «مزار»، «رد بر غلات»، «وصایا»، «مواریث»، «خمس»، «شهادات»، «فضائل مومنین»، «تقیه»، «صید»، «اشربه»، «نذور و ایمان» و «کفارات».

وی در میان راویان دیگر از جهت کثرت نقل حدیث همتا ندارد. آیت الله خوئی تعداد روایاتی را که وی در سلسله سندش قرار گرفته بالغ بر ۶۴۱۴ روایت می داند. عاقبت عمر با برکت علی بن مهزیار بعد از سالیان سال زحمت و تلاش در مسیر احیای سنت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) پایان پذیرفت و خورشید وجودش غروب نمود. گرچه از تاریخ وفات آن راوی جلیل القدر اطلاع دقیقی در دست نیست ولی سال رحلت او را حدود ۲۵۴ هجری تخمین زده اند. اکنون مزار شریف آن راوی بزرگوار در شهر اهواز دارای بارگاه و بقعه ای مجلل است و همه روزه خیل مشتاقان را پذیراست و مردم با عشق اهل بیت مرقد آن راوی اهل بیت را زیارت می کنند.

برای مشاهده اطلاعات کامل آرامگاه علی ابن مهزیار اهوازی در اپلیکیشن راهنمای گردشگری و صنایع دستی خوزستان دگر روی دکمه نارنجی کلیک کنید.
اپلیکیشن را میتوانید با کلیک روی تصویر موبایل دانلود و نصب کنید.
اپلیکیشن گردشگری خوزستان دگر

دریافت اطلاعات کامل از آرامگاه علی ابن مهزیار اهوازی با نصب تنها اپلیکیشن راهنمای گردشگری خوزستان

با استفاده از اپلیکیشن خوزستان دگر جاذبه های گردشگری خوزستان رو :
1. بشناسید، قبل از بازدید
2. انتخاب کنید، قبل از رفتن
3. مسیریابی کنید، قدم به قدم از هر نقطه کشور تا جاذبه گردشگری انتخاب شده (آفلاین و آنلاین)
4. بازدید کنید، با چشم باز
5. نظر و امتیاز بدین
6. با دیگران به اشتراک بذارید و مبلغ و معرف جاذبه های استان خوزستان باشید برای دانلود و نصب اپلیکیشن خوزستان دگر روی تصویر کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید