اخبار, اخبار میراث فرهنگی

مردم محلی بهترین محافظان «چگاسفلی» هستند

چگاسفلی - دانشنامه گردشگری خوزستان دگر

ایسنا/خوزستان یک دوستدار میراث فرهنگی در خصوص وضعیت حفاظت از چگاسفلی می‌گوید: هم‌اکنون مردم شریف منطقه بهترین محافظان و میراث‌بانان محوطه باستانی چگاسفلی هستند.

کبری ابوعلی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: یکی از آسیب‌های وارده به پیکره چگاسفلی ساخت‌وسازهایی ‌است که در اطراف آن انجام شده و لازم به ذکر است که در مورد این وضعیت مدیریت محوطه باید پاسخ‌گو باشد.

وی با بیان این‌که «چگاسفلی» از جمله آثار باستانی ایران است که دارای ارزش و قدمت تاریخی است افزود: گورهای هفت هزار ساله‌ هشت‌گانه کشف شده در این محوطه به قطع نشان دهنده سنت منحصربفرد تدفین در این منطقه است که نظیر آن در هیچ مکانی پیدا نشده است.

«تل چگاسفلی» که در دشت «زیدون» و در حاشیه‌ جنوبی رودخانه زهره قرار دارد یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های تاریخی در جنوب غربی ایران است.

این محوطه باستانی در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط هیاتی به سرپرستی «هانس نیسن» از موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو شناسایی شد و در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۸۸۲۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

براساس گفته‌های کارشناسان، در چند سال اخیر در این محوطه باستانی دخل و تصرف‌های متعدی از جمله ساخت خانه‌های روستایی، ایجاد کارخانه سنگ‌شکن، وجود منبع بتنی آب، قرارگیری محل شست‌وشوی احشام، ساخت زمین فوتبال، تسطیح بخش میانی محوطه، گورستان اطفال، ایجاد دیوار، مرزبندی مالکان، تسطیح و شخم‌زنی، انباشت نخاله و زباله، ساخت‌وساز و رفت‌وآمد ماشین‌آلات در این محوطه صورت گرفته که از عوامل آسیب‌رسان به این محوطه تاریخی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید